Inbrekers profiteren van ‘vakantietweets’

Ondanks waarschuwingen van de politie om vooral niet te twitteren dat je met vakantie bent, stromen de vakantiekiekjes weer binnen via Twitter en Facebook. Ook inbrekers lezen mee en slaan hun slag.


In enkele jaren tijd hebben de sociale media een grote vlucht genomen. Niet alleen privé maar ook voor het werk. Met korte berichtjes worden de volgers op de hoogte gehouden van het wel en wee van de afzender. Vaak gaat het om niet meer dan ‘social talk’, soms worden nuttige zaken doorgegeven of ‘geretweet’, en ook gebeurt het geregeld dat de twitteraar niet verder komt dan de mededeling dat hij of zij een kratje bier heeft gekocht in de supermarkt. Bovendien melden vakantiegangers uitgebreid, dat ze lekker in het buitenland zitten, ver verwijderd van het koude kikkerlandje dat Nederland heet.

Proef
Meestal worden berichten via deze elektronische snelweg verstuurd, zonder dat men zich realiseert dat deze ook gevolgd kunnen worden door een grotere groep dan de bekende volgers. Eind vorig jaar bijvoorbeeld begonnen diverse gemeenten een proef om aan de hand van Twitter en Facebook bijstandsfraudeurs op te sporen. De fraudeurs, van wie vaak de verblijfplaats vaak niet bekend is, plaatsten tweets over luxe vakanties of dure aankopen.

Aan de hand van speciale software werden de sociale media afgespeurd naar verdachte zoektermen; de proef leverde in zeventig van de honderd onderzochte dossiers verdachte zaken op… Ook andere instanties, zoals het UWV, komen aan de hand van Twitter en Facebook steeds vaker onregelmatigheden op het spoor. Aspirant-werkgevers weten soms, dankzij de sociale media, al veel meer over de sollicitant dan deze op zijn cv heeft vermeld…

Onder andere de politie en de Consumentenbond verbazen zich er over, dat veel vakantiegangers openlijk melden dat ze bijvoorbeeld drie weken van een welverdiende vakantie genieten in een ver, en vooral zonnig land. De tweets gaan vaak vergezeld van foto’s met zonnige terrasjes en exotische vergezichten; gedurende enkele weken vergeten ze het vaak koude Nederland en hun al of niet vervelende collega’s. En dat twitteren ze uitgebreid…

Sociale controle
"Het wordt inbrekers echter op deze manier wel erg gemakkelijk gemaakt”, benadrukt de politie. "Vaak gaan bovendien meerdere gezinnen uit dezelfde straat met vakantie, de sociale controle ontbreekt dus en de inbrekers kunnen hun slag slaan, met alle gevolgen van dien.” Veel vakantievierende twitteraars tillen daar blijkbaar niet te zwaar aan. "" Wanneer een inbreker een poosje gaat posten in de straat, ziet hij vanzelf waar de caravan of de vouwwagen op een goed moment verdwenen is”, is een van de veelgehoorde argumenten. "Maar het kan natuurlijk wel veel verschil uitmaken of de inbreker ook al op het spoor is gezet via de sociale media”, legt de politie uit.
Woordvoerster Ramona Venema van de Regiopolitie Drenthe: "Voor ons maakt het weinig uit of de inbreker daadwerkelijk via Twitter of Facebook op het idee is gekomen een inbraak te plegen. Vergelijk het maar met bijvoorbeeld een fiets die is gestolen uit een schuurtje, dat niet is afgesloten. We nemen gewoon de aangifte van diefstal op; dat is ook onze taak.”

De vraag rijst dan al snel: wat doen de verzekeringsmaatschappijen wanneer ze worden geconfronteerd met het nonchalante gedrag van de vakantievierende twitteraars?
Kim van Ingen, communicatieadviseur van Univé Verzekeringen: "Het is niet onze standaard-procedure om sociale media na te zoeken bij het melden van bijvoorbeeld een inbraak.”

Toch hebben ook de verzekeraars inmiddels ontdekt, dat het volgen van Twitter en Facebook bepaalde feiten aan het licht kan brengen. Geertje Janssen van de Verbond van Verzekeraars legt op de website van deze organisatie uit, dat een verzekeraar ooit een autoverzekering stop zette, nadat op de Facebookpagina van verzekerde was geconstateerd dat hij meedeed aan straatraces.

Openbare bronnen
Mogen verzekeraars Twitter en Facebook gebruiken om op die manier extra bewijslast te achterhalen? Geertje Janssen: "Verzekeraars doen dat uiteraard niet bij elke claim; ze mogen echter wel openbare bronnen raadplegen en dus ook informatie op internet en sociale media, maar dan moet er wel aanleiding voor zijn. Verzekeraars kunnen gebruik maken van openbare bronnen voor onderzoek, zoals informatie van Twitter of Facebook. Daarmee houden zij zich aan de privacywetgeving.”
"Als je de privacysettings niet aanzet, geef je in feite iedereen toestemming om de pagina te bezoeken. Dus ook de verzekeraar, de werkgever of wie dan ook. Mensen zijn zich vaak niet bewust van de gevoelige informatie die zij openbaar maken.”

bron: Weekblad de Koerier - Heerenveen/ Geert Wilkens
« Terug naar het nieuwsoverzicht
Ik zoek informatie